transparante beelden

Voor alle vragen en informatie over Wings X (zowel voor de Windows-versie als de Mac-versie)
Plaats reactie
Marco Ising

transparante beelden

Bericht door Marco Ising » za 11 jan 2025, 20:32

Goedenavond,
Dank voor de leerzame on line sessie van de SGG van vandaag!
De tijd was tekort om de volgende vraag te stellen, vandaar nu in het forum.
Waarom kan in in Wings X wel foto's met een transparante achtergrond gebruiken en niet een video met een transparante achtergrond. Of moet ik ergens een vinkje aanzetten om de transparantie van de video weg te krijgen?
Hoor dat graag,
Marco

Cuno Wegman
Contacteer:

Re: transparante beelden

Bericht door Cuno Wegman » za 11 jan 2025, 21:35

Hoi Marco,

Wings X kan prima overweg met video's met een transparante achtergrond. En daar hoef je niets voor te doen: het alphakanal wordt direct gebruitk... ALS het aanwezig is.
Ter controle zojuist een aantal bestanden van het internet gehaald, die beweerden alpha te bevaten. Bij 2 van de 3 was dat dus daadwerkelijk het geval, en werd direct de transparantie gebruikt.
Het derde bestand bleek toch geen alphakanaal te bevatten. Of op een manier die Wings 7 én Wings X niet begrijpen.
Dan zul je je toevlucht moeten nemen tot de effecten (chroma-key, luma-key, luminantie --> alpha, of een kleurkanaal als alphakanaal gebruiken).

Maar als je een videobestand hebt, waarin sprake is van een alphakanaal dat niet door Wings X herkend wordt: stuur het naar mij, dan stuur ik het door naar Christoph voor nader onderzoek.

Met groet,
Cuno
AVé,
Cuno

Marco Ising

Bericht door Marco Ising » za 11 jan 2025, 22:01

Hallo Cuno,
Had in een AI video generator programma gevraagd om een video te genereren op een transparante achtergrond.
Het resultaat zag er uit als een transparante achtergrond, maar was het zeker niet. Een les voor mij: blijft kritisch als je met AI werkt!
Thanks,
Marco

Cuno Wegman
Contacteer:

Bericht door Cuno Wegman » za 11 jan 2025, 22:13

Hoi Marco,

lk denk dat je dan expliciet moet vragen naar een masker in het alphakanaal. "achtergrond" is voor meerdere interpretaties vatbaar.
AVé,
Cuno

Marco Ising

Bericht door Marco Ising » zo 12 jan 2025, 21:21

Hallo Cuno,
Ga ik doen! Marco

Plaats reactie