exe

Plaats reactie
Piet Huijgens

exe

Bericht door Piet Huijgens » ma 10 mar 2025, 20:24

Dag Cuno

Doe ik iets verkeerd ?
Heb een nieuwe laptop aangeschaft met Windows 11, de nieuwste I7 processor met 16 GB ram en met een grafische kaart Nvdia RTX 460 met 8 gb.
Alhoewel ik al mijn av series heb omgezet naar mp4 wilde ik ook een exe opstarten.Dit lukt niet stopt en geeft zwart scherm dit terwijl de grafische kaart ruim voldoende zou moeten zijn, heb ook de grafische kaart alleen gebruikt maar dat maakt geen verschil.
Op mijn vaste pc met Windows 10 en veel oudere I7 met 24 Ram en een Nvidia gtx 1050i met 4 GB starten de exe wel goed op. Zelfs op mijn oude laptop van meer dan 12 jaar oud met i5 windows 7 met 8gb Ram en Nvidia Gtx 660M met 1,5 GB starten de exe probleemloos op.

Groet Piet Huijgens

Cuno Wegman
Contacteer:

Re: exe

Bericht door Cuno Wegman » ma 10 mar 2025, 22:59

Hallo Piet,

Ik ken dit verschijnsel in principe in twee verschillende situaties:
- geen beeld, en ook geen geluid: dat wordt meestal veroorzaakt door het ontbreken van DirectX 9 op de computer. Dat zou tot een melding door Windows moeten leiden, maar dat gebeurt niet altijd.
- geen beeld, maar wel geluid: laptops met een echte grafische kaart, zoals bij jou de nVidia, hebben eigenlijk allemaal ook de beschikking over een grafische 'kaart' in de processor, zoals Intel HD Graphics.

Standaard wordt in zo'n laptop de grafische 'kaart' van de processor gebruikt (energiebesparing). En alleen bij programma's die echt grafische kracht nodig hebben, wordt de echte kaart ingeschakeld en gebruikt. Deze omschakeling gebeurt 'automatisch'": Windows 'kent' verschillende programma's die de echte kaart nodig hebben, en daarnaast reageeert Windows op het gedrag van het gebruikte programma.

Maar... exe's van Wings worden door Windows niet herkend als 'heave user'. Dus moet je aan Windows opgeven dat de nVidia gebruikt moet worden. Hetzij voor alleen Wings-exe's, hetzij voor alle programma's.
Dit kan instesteld worden via het Configurtiescherm van WIndows (Instellingen - Beeldscherm - Grafische instellingen [benamingen onder Windows 10]).

Succes,
Cuno
AVé,
Cuno

Piet Huijgens

Re: exe

Bericht door Piet Huijgens » do 13 mar 2025, 20:25

Dag Cuno

Geprobeerd wat jij aangaf maar de exe loopt een paar seconden en stopt geen beeld meer.
Het loopt denk ik niet via de grafische kaart maar heb daarnaast ook via Nvidia app geprobeerd
wat instellingen te veranderen maar geen resultaat.

Groet Piet Huijgens

Plaats reactie