Welke instelling voor maken van een goede MP4 in Wings 7 Pro.

Plaats reactie
jaap postma
Contacteer:

Welke instelling voor maken van een goede MP4 in Wings 7 Pro.

Bericht door jaap postma » do 16 jan 2025, 22:46

Voor het maken vn een nieuwe AV ben ik teruggegaan naar Wings 7, echter is mijn eerdere instelling voor het maken van een goede soepel lopende MP4 video niet meer aanwezig.
Wat zijn de beste instellingen bij codecs? Voor het soepel draaien kies ik 60 frames per seconde, is dat een goede keuze?
Als ik de voorinstelling van Stumpfl voor hoge kwaliteit Full HD video gebruik krijg ik wel heel grote bestanden, 3 minuten video was ruim over de gigabite data, dat lijkt mij wat veel…

Alvast dank voor reacties en tips.
Vriendelijke groet, Jaap Postma

http://www.fotojaap.nl

Cuno Wegman
Contacteer:

Re: Welke instelling voor maken van een goede MP4 in Wings 7 Pro.

Bericht door Cuno Wegman » vr 17 jan 2025, 20:03

Hallo Jaap,

Je gebruikt waarschijnlijk de preset "H.264 High Quality 1080p Full HD".
De instellingen hiervan geven in principe een (zeer) goed beeld (met een beperking), maar ook een forse bestandsomvang, met name door de 'constante bitrate'. De beperking is de codec, Intel Quicksync, die vooral bij statische kleurvlakken in de video kan leiden tot een soort 'knipperende rasters'. Niet mooi.

De wijziging van 30 naar 60 beelden per seconden is goed voor vloeiende bewegingen, mits de rest van de instellngen daarbij past (een te lage bitrate kan voor optische haperingen zorgen).

De instellingen die we tijdens de SGG-bijeenkomsten meestal adviseren:
Format: MP4 (MPEG-4 Part 14)
Video-Codec: NVIDIA NVEnc H.264 Encoder (als je een vidokaart van een ander merk hebt, dan de H.264 encoder van dat merk)
Audi-Codec: AAC (Advanced Audio Coding)
Beelden/s: 60
Bitrate: 40000, variabele bitrate
Maximale bitrate: 60000
Audio bitrate 320 kbps

Afhankelijke van de beeldinhoud kan dit grote bestanden opleveren. Maar bij een constante bitrate is de grootte van het bestand een vast gegeven (en uit te rekenen).

Als het resulterende videobestand toch als (te) groot ervaren wordt, kun je het resultaat hercoderen met Handbrake. Dat is ook een ideaal programma (kosteloos) om vreemde videoformaten om te zetten naar een formaat dat in Wings gebruikt kan worden.
De resultaten daarvan zijn groot in bestandsomvang (tot 80% [!!!] reductie), zonder zichtbaar verlies aan beeldkwaliteit.
AVé,
Cuno

jaap postma
Contacteer:

Bericht door jaap postma » ma 20 jan 2025, 10:22

Cuno,

Bedankt voor de uitgebreide terugkoppeling, ik ga er verder mee aan de slag.
Vriendelijke groet, Jaap Postma

http://www.fotojaap.nl

Jos Hagens

Bericht door Jos Hagens » vr 28 feb 2025, 20:45

Ik maak met bovenstaand instellingen een video in Wings 7. Maar ik kan wel de bitrate invoeren op 40000 maar kan de variabele bitrate niet activeren en ook geen maximale bitrate invoeren.
Hoe krijg ik ook die instellingen goed?

Cuno Wegman
Contacteer:

Bericht door Cuno Wegman » vr 28 feb 2025, 21:33

Hallo Jos,

Vreemd, want ik kan bij nagenoeg alle combinaties ook kiezen tussen 'Variabele bitrate' en 'Constante bitrate'.
Ik kan mij op dit moment twee mogelijke oorzaken voorstellen:
- de driver van de grafische kaart is niet actueel;
- de chip op de videokaart ondersteunt het niet.
Daarom een vraag van mij: welke grafische kaart zit er in jouw computer?
De nieuwste drivers van nVidia kun je hier vinden: https://www.nvidia.com/en-us/drivers/

Ik zal je via persoonlijke mail een bestand sturen met de door mij gemaakte/gebruikte preset, plus een instructie voor het toevegen van deze preset aan Wings 7. Kunnen we kijken welk resultaat dat geeft.
AVé,
Cuno

Plaats reactie