problemen met storyboard en met verticaal verplaatsen

Voor alle vragen en informatie over Wings X (zowel voor de Windows-versie als de Mac-versie)
Plaats reactie
Nico Warnaar

problemen met storyboard en met verticaal verplaatsen

Bericht door Nico Warnaar » do 31 okt 2024, 03:08

Ik heb – zonder aanleiding - twee problemen met Wings-X op de Mac.
1. Ik kan in de tijdlijn geen object (afbeelding) meer verticaal slepen van het ene naar het andere spoor, erboven of eronder). Horizontaal slepen lukt wel. Het object is niet gefixeerd, niet gegroepeerd met andere. Dit mankement treedt op bij al mijn projecten. (Wat mij opvalt, is zodra de muisaanwijzer een object nadert, deze verandert in a) een pijl naar rechts en b) daaronder een dubbele pijl. Heeft dat er wellicht mee te maken?)
2. Storyboard - Afbeeldingen: Het lukt mij niet meer een enkel object (een enkele afbeelding) op te pakken om naar de tijdlijn (het beeldspoor) te slepen. Er worden dan meteen zo’n 12 van de circa 120 objecten geselecteerd (= geel omrand). Ook hier verandert de muisaanwijzer in driedubbele pijlen. Enkel het meest rechtse object in het storyboard kan worden gesleept; dan worden er niet meteen diverse objecten geselecteerd.
Wie weet raad?
Ik heb trouwens recent geen update van Mac OS Sonoma 14.6.1 uitgevoerd.
En ik heb vier weken geleden Wings-X opnieuw moeten installeren vanwege een andere bug.
Vriendelijke groet, Nico Warnaar

Cuno Wegman
Contacteer:

Re: problemen met storyboard en met verticaal verplaatsen

Bericht door Cuno Wegman » do 31 okt 2024, 07:48

Hallo Nico,

Jouw probleem is gelukkig eenvoudig op te lossen: je hebt, bewust of onbewust, de optie 'Objecten rechts van dit object ook verschuiven(F)' ingeschakeld.
En dan zijn vertikale verplaatsingen niet meer mogelijk. En worden in het storyboard alle objecten ter rechter zijde ook meegesleept naar de tijdlijn.

Deze optie kan op meerdere manieren worden in- en uitgeschakeld:
- via het menu: Bewerken - Navolgende objecten verschuiven (F);
- met het toetsenbord: twee keer klikken op de letter F;
- via de werkbalk: klik op het symbool met de dubbele horizontale pijlen (links naast de magneet).

Met groet,
Cuno
AVé,
Cuno

Plaats reactie