tekstbestanden

Voor alle vragen en informatie over Wings X (zowel voor de Windows-versie als de Mac-versie)
Plaats reactie
Marco Ising

tekstbestanden

Bericht door Marco Ising » do 05 sep 2024, 20:52

goedenavond,

ben nu bezig met een show en daarbij wil ik in de show aantekeningen maken als een soort reminder om later nog eens aan te passen. Tekstbestanden lijkt me dan geschikt daarvoor. Alleen komt daar tekst in te staan die ik niet kan wijzigen. Een optie die ik zie is de naam van het ingebrachte object wijzigen, echter liever wijzig ik de tekst in het object zelf. Kijk ik ergens overheen? Groeten Marco

Cuno Wegman
Contacteer:

Re: tekstbestanden

Bericht door Cuno Wegman » do 05 sep 2024, 22:28

Hallo Marco,

De combinatie van Wings X en 'teksten' kent in principe drie varianten:
- tekstobjecten in de tijdlijn
hierbij kun je de tekst wijzigen via het eigenschappenpaneel. De tekst wordt tijdens het afspelen in het screen getoond.
- tekstbestand (via de mediapool) in de tijdlijn
hierbij kun je de tekst NIET wijzigen binnen Wings X.
Dat is anders dan bij Wings 7, maar eigenlijk wel logisch: als je een afbeeldingsbestand in de tijdlijn zet toont Wings X in het screen de inhoud van het bestand, en kun je die ook niet binnen Wings X bewerken.
Deze vorm van tekst-in-een-serie is maakt het mogelijk om de tekst buiten Wings X om te veranderen. Daarna moet dan in Wings X nog wel bij het bestand in de pool worden gekozen voor Bestandseigenschappen actualiseren om de actuele inhoud op te halen. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden om informatie per projectiemoment te veranderen. BIjvoorbeeld een weerbericht, beurskoersen of file-meldingen, of...
- notitieobjecten in de tijdlijn
hierbij kun je de tekst vullen en wijzigen via het eigenschappenpaneel. Maar de inhoud van deze objecten wordt NIET getoond in het screen (want deze teksten zijn geen deel van de beeldinhoud van de serie).
Als je bij de Instellingen, onderdeel Afspelen de optie Notitivenster bij weergave automatisch openen aanzet, worden deze notitities tijdens het afspelen in een afzonderlijk venster getoond. Als deze optie uit staat, zijn ze alleen zichtbaar in de tijdlijn.

Al deze objecten kunnen niet alleen in de tijdlijn staan, maar ook in het Storyboard. Dan zijn ze uiteraard niet zichtbaar in het screen of in het notitievenster,

Als je bij de Instellingen onderdeel Pool, bij Editor voor tekstbestanden een programma hebt gekozen, kun je de inhoud van tekstbestanden wel wijzigen door er in de mediapool met de rechter muisknop op te klikken en te kiezen voor Bestand in editor openen. Net zoals bij afbeeldingen, video's en andere bestanden in de mediapool. Deze wijzigingen worden uiteraard wél direct door Wings X verwerkt, omdat Wings X weet dat er iets veranderd kan zijn,
AVé,
Cuno

Marco Ising

Re: tekstbestanden

Bericht door Marco Ising » vr 06 sep 2024, 08:43

Hallo Cuno,
Bij optie 1 en 3 had ik inderdaad iets gemist. Gelukt en thanks!
Marco

Plaats reactie