Even een korte uitleg over deze mogelijkheden, vooral voor wie deze mogelijkheden nog niet kent.
- asynchroon weergeven
Normaliter lopen beeld en geluid synchroon: ze lopen allebei, of ze lopen helemaal niet (pauze). Dat is meestal ook het doel van het maken van presentaties.
Als een geluidsbestand asynchroon wordt weergegeven, wordt daarmee bedoeld dat het geluid blijft doorlopen, ook als de weergave van de presentatie stilstaat (gepauzeerd wordt). Deze techniek wordt met name gebruikt bij live-presentaties (speaker support): het beeldverhaal wordt onderbroken voor een live-toelichting, terwijl in de achtergrond een zacht geluid blijft doorgaan. Zodra de pauze wordt opgeheven kan het geluid uitgevloeid worden en de serie weer verder gaan.
Deze methode gebruik ik zelf in de programmering van de nationale AV-wedstrijd, voor het signaal dat gegeven wordt als de spreektijd voor de jury voorbij is.
- asynchroon weergeven in een loop
Dit is feitelijk hetzelfde als hierboven genoemd, maar als het einde van het muziekstuk/geluidsbestand is bereikt, wordt dat bestand weer vanaf het begin herhaald, en herhaald, en ...
In Wings X kan de lengte van het te herhalen fragment gewoon in de tijdlijn worden aangegeven (door het betand links en/of rechts in te korten).
In WIngs 7 was het kenmerk "asyncrhoon" en eigenschap van het spoor, en "loop" een eigenschap van het geluidsobject. In Wings X zijn "asynchroon" én "loop" beide kenmerken van het geluidsobject. Dus er hoeft niet meer een heel spoor voor gereserveerd te worden.